Denne side er oprettet 16.12.2007 - Siden er opdateret 08.03.2008.
Reparation korrosionsskade ( "rustarbejde" )
Nedenfor beskrives hvordan reparation af en korrosionsskade ( rustskade ) - i dette tilfælde udskiftning af bagskærmskanter - udføres.
OBS - Denne reparation er ikke udført på vort eget værksted - det er billed- og tekstmateriale vi har lånt.
Tidligere ( i 80'erne ) er der i autobranchen udført endog meget store karosserireparationer, men i takt med arbejdslønnens stigning og prisfald på brugte biler er dette arbejde, såvel hos os som på andre værksteder, reduceret til et minimum.
Den bil der her er tale om er en årgang 1997, altså en bil med "10 år på bagen". Der er tale om en speciel bilmodel ( topmodel ) i en i øvrigt god stand - ejeren har derfor valgt af ofre hvad en fornuftig reparation af bagskærm koster.
Et par gode råd fra Lindholm Autoservice inden du beslutter dig for lignende reparationer :
Glem alt om reparation af rustskader.- hvis der er tale om mange områder.
- hvis du ikke ønsker at ofre hvad en kvalitetsreparation koster.
- hvis du ikke er sikker på at beholde vognen i en længere årrække efter reparationen.
- hvis du ikke er indstillet på at vedligeholde vognen med rustbeskyttelse efter reparationen ( uanset hvad mange mener fortsætter pladerne med at ruste efter de er bearbejdet ).
Rustskade på bagskærmskantHer er der tale om en bagskærmskant der er ødelagt efter flere års tæring. Bagskærmen består i mange biler af 2 pladelag ( franske biler undtaget ) som i hjulbuen er sammensvejset. Rust starter altid i kanter og samlinger hvor karosseripladen er bearbejdet og evt. svejset. I et bagskærm er der yderligere tale om et tætning ( også kaldet sealer ) - se foto "længere nede" - der efter danske forhold ikke er optimalt udført. Placeringen af denne sealer danner et område hvori der kan dannes kondensvand. |
Rustskaden tæt påSom det kan ses på dette nærbillede "hæver" hjulbuen ( bliver tyk i området med tæring / rust ) på grund af rust mellem pladerne. Tykkelsen af pladen vokser med faktor 10 når den omdannes til rust ( en karosseriplade der måske består af 0,8 mm stål bliver altså 8 mm tyk inden den bogstavelig talt falder fra hinanden ). Det kan endvidere ses at tæringen "løber" under lakken - skaden breder sig stille og roligt til omkringliggende flader. |
Sealer / tætning har dannet rustPå dette foto er den yderste del af bagskærmskanten skåret op. Det kan ses at den omtalte tætning ( sealer ) har dannet rust i hjulbuens indvendige del. Under denne sealer er dannet et lille hulrum hvori kondensvand fremkommer ( kondensvand dannes i alle bilens hulrum på grund af den høje luftfugtighed kombineret med skiftende temperaturer ). Foruden dette forhold kan der også trække fugtighed ind fra hjulsprøjt under kørsel. |
Nærbillede af sealerNærbillede af den omtalte tætning / sealer på et stykke hvor hjulbuen / bagskærmskanten er "frisk". Ved den røde pil kan det ses at sealer stadig har god vedhæftning uden rustdannelse. |
Indvendig skærmkant repareresDen udvendige del af den tærede skærmkant er nu skåret væk og områder der skal svejses er afslebet. Den indvendige del af skærmkanten er nogle steder så tæret at udskiftning er nødvendig. Denne udskiftning sker med en "håndlavet" del idet det ikke er muligt at købe en reparationsdel til dette område. |
Udvendig skærmkant tilpassetDen indvendige del af bagskærmskanten er nu repareret og den udvendige del er tilpasset og "hæftet" ( rigtigt placeret med nogle få punktsvejsninger ). |
Svejsning af bagskærmskantSå er bagskærmskanten svejset færdig. Svejsninger er udført meget tæt ved 1 ( for at pladerne ikke må kunne gi' sig ( lollandsk udtryk for mindre bevægelse )) - ved 2 er svejsninger udført med den afstand som også bilfabrikken har anvendt i produktionen. |
Svejsninger afslebetSvejsninger er nu afslebet og en opretning skal nu foretages - en mindre opretning er nødvendig idet karosseripladen "kaster" eller "trækker" sig under opvarmning og afkøling. |
Området spartletDet reparerede område er nu spartlet og færdigt fra værkstedets side. Den rigtige tilpasning, forsigtig svejsning og efterfølgende opretning minimerer arbejdet med at spartle med et plastmateriale. Tykkelsen af dette materiale skal naturligvis være så lille som overhovedet muligt - i modsat fald er det ikke svært at forestille sig hvad der sker i forbindelse med evt. påkørsel af det reparerede område. |
Vogn klar til malerarbejdeNu er pladesmedens arbejde afsluttet ( i dette tilfælde var der ikke tale om en uddannet pladesmed men om en "autodidakt" ( dette tillægsord må have en speciel betydning i denne branche ) og vognen er klar til det videre arbejde på et autolakeri. |
Bagskærm lakeretBilen har nu været en tur hos en autolakerer hvor bagskærm ( og bagkofanger ) er blevet slutspartlet, slebet og lakeret. På denne vogn er der tale om en 2-lags lakering ( den synlige farve påsprøjtes først, dernæst påsprøjtes en klarlak til beskyttelse ). Fedtfingrene på lakken stammer fra montering af den sorte kant der er trykket ind over kanten i hjulbuen ( se næste foto ). |
Beskyttelseslister monteretEfter en gennemgribende reparation af bagskærm gælder det om at beskytte mod tæring i fremtiden. Denne bsekyttelse kan bestå i montering af beskyttelseslister omkring kanter i hjulbuen. Det er en plastkant med "indlagt" rustbeskyttelse der skubbes ind over de 2 pladelag. Dette beskytter såvel mod stenslag direkte på kanten som mod indtrængen af fugtighed fra hjulsprøjt. Denne form for beskyttelse kan naturligvis også anvendes som forebyggende foranstaltning på vogne hvor der ikke er nogen skade sket. Foruden denne udvendige beskyttelse er der naturligvis udført en hulrumsbehandling med en tynd rustbeskyttende olie af det reparerede område. |